تبلیغات
معارف شهرستان ماکو - قال الله تعالی: «وَاعْتَصِمُوا بحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لاتَفَرَّقُوا» آل¬عمران/103


درباره ما
دوستان
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
امكانات جانبی
 
 
تقوای فردی و جمعی
 
تقوا یعنی امتثال اوامر خدای سبحان، اجتناب از محرمات الهی، شكر در برابر نعمتهای خداوند و صبر در هنگام گرفتاری؛ به عبارتی تقوا اینست كه خداى تبارک اطاعت شود و معصیت نشود و بنده در همه­ ی احوال در برابر او خاضع گردد. قرآن کریم خطاب به مؤمنان می­فرماید:
«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِه...»1
«اى كسانى كه ایمان آورده‏ اید! آن­گونه كه حق تقوا و پرهیزكارى است، از خدا بپرهیزید...»
 
اینکه قرآن تقوا را با واژه­ ی "حق تقوا" مقید نموده، به این معناست که عبودیت بندگان خدا مخلوط با منیت و غفلت نباشد؛ بلکه عبودیت خالص و به دور از پرستش هوای نفس باشد؛ یعنی اطاعت بدون معصیت و شكر بدون كفران. این حالت، همان درجه­ ی عالى از اسلام حقیقى است که تا لحظه­ ی مرگ باید حفظ شود.
در آیه­ ی دیگر که می­فرماید:
«فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ... 2
«پس تا می‏توانید تقواى الهى پیشه كنید...»
 
این حالت از پرهیزکاری میتواند همه­ ی مراتب تقوا را شامل بشود و تفاوتش با آیه ­ی قبل این است که نخست خداى تعالى همه­ ی مردم را به حق تقوا دعوت نموده، سپس دستور داده كه در این مسیر قرار بگیرند و براى رسیدن به این مقصد هر كس به اندازه ­ی توانایى خود تلاش كند.
پس آیه­ ی اول دعوت به اصل مقصد دارد و آیه­ ی دوم كیفیت پیمودن راه این مقصد را بیان مى‏كند.
اما در آیه­ ی بعد خطاب به جماعت می­فرماید:
«وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لاتَفَرَّقُوا 3
«و همگى به ریسمان خدا [قرآن و اسلام، و هرگونه وسیله­ ی وحدت‏]، چنگ زنید، و پراكنده نشوید.»
 
اعتصام و تمسک به حبل­الله، تمسک به خدا و رسول اوست و اعتصام به این دو همان تمسک به كتاب خداست. پس حبل­اللَّه همان قرآن و رسول خداست.
اما غرض این آیه غیر از آن غرضى است كه در آیه ­ی قبل (اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ) بیان شد. آیه­ی قبل متعرض حكم تك تك افراد بود به صورت فردی كه مراقب باشند حق تقوا را به دست آوردند؛ ولى این آیه متعرض حكم جماعت به صورت جمعی است.
چون دو واژه­ ی "جمیعا" و "لاتفرقوا" دلالت دارد بر اینکه مسلمانان در جمیع امور دینى اتفاق كلمه داشته باشند و بینشان اختلاف و جدایی نباشد؛ بلکه‏ به صورت دسته‏ جمعى براى زمینه‏ سازى و آماده كردن مسلمین براى وحدت كلمه با یارى و پشتیبانى همدیگر به حبل إلهى تمسّك جویند.
پس این دو آیه همان­طوركه فرد را بر تمسك به كتاب و سنت سفارش می‏كند، به مجتمع اسلامى نیز دستور می‏دهد كه به كتاب و سنت تمسک جویند.
اما اینکه در روایات "حبل­الله" به امیرالمؤمنین و ائمه­ ی طاهرین: تفسیر شده، زیرا این بزرگواران اولا مصداق تام حبل­الله هستند؛ ثانیاً ولایت روح ایمان است و بدون ولایت اسلام جسد بی‏روح است.4


1. آل­عمران/102.
2. تغابن/16.
3. آل­عمران/103.
4. طباطبایى(علامه)، سیدمحمدحسین؛ المیزان فى تفسیرالقرآن، قم‏، جامعه‏ ى مدرسین حوزه علمیه قم، ‏1417ق،‏ چاپ پنجم، ج3، ص367 – 369، طیب، سید عبدالحسین؛‏ اطیب­البیان فی تفسیرالقرآن‏، تهران‏، اسلام‏، 1378ش‏، چاپ دوم، ج3، ص303، مصطفوى، حسن‏؛ تفسیر روشن، تهران‏، مركز نشر كتاب‏، 1380ش‏، چاپ اول، ج4، ص363 و قمى مشهدى، محمدبن محمدرضا؛ تفسیر كنزالدقائق و بحرالغرائب‏، تهران، وزارت ارشاد اسلامى، 1368ش، چاپ اول، ج3، ص185.
{پژوهشكده باقرالعلوم(ع)}



:: مرتبط با: مطالب دینی ,
:: برچسب‌ها: هفته وحدت ,
ن : علی اصغر حسن زاده
ت : چهارشنبه 25 دی 1392
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
برچسب ها
جشنواره وبلاگنویسی