تبلیغات
معارف شهرستان ماکو - حقیقت جن چیست؟


درباره ما
دوستان
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
امكانات جانبی
 

«جن» چنانكه از مفهوم لغوى این كلمه به دست مى‏آید موجودى است ناپیدا كه مشخصات زیادى در قرآن براى او ذكر شده، از جمله اینكه:
1- موجودى است كه از شعله آتش آفریده شده، بر خلاف انسان كه از خاك آفریده شده است، (وخلق الجان من مارج من نار) (الرحمن- 15)
2- داراى علم و ادراك و تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال است (آیات مختلف سوره جن).
3- داراى تكلیف و مسؤولیت است (آیات سوره جن و سوره الرحمن).
4- گروهى از آنها مؤمن صالح و گروهى كافرند (و انامنّا الصالحون و منّا دون ذلك) (جن 11).
5- آنها داراى حشر و نشر و معادند (و اما القاسطون فكانوا لجهنم حطبا) (جن 15).
6- آنها قدرت نفوذ در آسمانها و خبرگیرى و استراق سمع داشتند، و بعداً ممنوع شدند (و انا كنا نقعد منها مقاعد للسمع فمن یستمع الان یجدله شهاباً رصدا) (جن 9).
7- آنها با بعضى انسانها ارتباط برقرار مى‏كردند و با آگاهى محدودى كه نسبت به بعضى از اسرار نهائى داشتند به اغواى انسانها مى‏پرداختند (وانه كان رجال من الانس یعوذون برجال من الجن فزادوهم رهقا) (جن 6).


8- در میان آنها افرادى یافت مى‏شوند كه از قدرت زیادى برخوردارند، همانگونه كه در میان انسانها نیز چنین است (قال عفریت من الجن انا آتیك به قبل ان تقوم من مقامك) «یكى از گردنكشان جن به سلیمان گفت من تخت ملكه سبا را پیش از آنكه از جاى برخیزى از سرزمین او به اینجا مى‏آورم»! (نمل 39).
9- آنها قدرت بر انجام بعضى كارهاى مورد نیاز انسان را دارند (و من الجن من یعمل بین یدیه باذن ربه ... یعملون له ما یشاء من محاریب و تماثیل و جفان كالجواب): «گروهى از جن پیش روى سلیمان به اذن پروردگار كار مى‏كردند، و براى او معبدها، تمثالها، و ظروف بزرگ غذا تهیه مى‏كردند» (سبا 12- 13).
10- خلقت آنها در روى زمین قبل از خلقت انسانها بوده است (والجان خلقناه من قبل) (حجر 27) و ویژگیهاى دیگر.
بعلاوه از آیات قرآن به خوبى استفاده مى‏شود كه بر خلاف آنچه در افواه مردم عوام مشهور است و آنها را «از ما بهتران» مى‏دانند، انسان نوعى است برتر از آنها، به دلیل اینكه تمام پیامبران الهى از انسانها برگزیده شدند، و آنها به پیامبر اسلام كه از نوع بشر بود ایمان آوردند، و از او تبعیت كردند، و اصولًا واجب شدن سجده در برابر آدم بر شیطان كه بنا به تصریح قرآن آن روز از (بزرگان) طایفه جن بود (كهف- 50) دلیل بر فضیلت نوع انسان بر جنّ مى‏باشد.
تا اینجا سخن از مطالبى بود كه از قرآن مجید درباره این موجود ناپیدا استفاده مى‏شود كه خالى از هرگونه خرافه و مسائل غیر علمى است، ولى مى‏دانیم مردم عوام و ناآگاه خرافات زیادى درباره این موجود ساخته‏اند كه با عقل و منطق جور نمى‏آید، و به همین جهت یك چهره خرافى و غیر منطقى به این موجود داده كه وقتى كلمه جن گفته مى‏شود مشتى خرافات نیز با آن تداعى مى‏شود از جمله اینكه آنها را با اشكال غریب و عجیب و وحشتناك، و موجوداتى دم دار و سم دار!، موذى و پر آزار، كینه توز و بدرفتار كه ممكن است از ریختن یك ظرف آب داغ در یك نقطه خالى، خانه‏هائى را به آتش كشند! و موهومات دیگرى از این قبیل.
در حالى كه اگر موضوع وجود جن از این خرافات پیراسته شود، اصل مطلب كاملا قابل قبول است، چرا كه هیچ دلیلى بر انحصار موجودات زنده به آنچه ما مى‏بینیم، نداریم، بلكه علماء و دانشمندان علوم طبیعى مى‏گویند: موجوداتى را كه انسان با حواس خود مى‏تواند درك كند، در برابر موجوداتى كه با حواس قابل درك نیستند ناچیز است.
تا این اواخر كه موجودات زنده ذره بینى كشف نشده بود، كسى باور نمى‏كرد كه در یك قطره آب، یا یك قطره خون، هزاران هزار موجود زنده باشد كه انسان قدرت دید آنها را نداشته باشد.
و نیز دانشمندان مى‏گویند: چشم ما رنگهاى محدودى را مى‏بیند، و گوش ما امواج صوتى محدودى را مى‏شنود، رنگها و صداهائى كه با چشم و گوش ما قابل درك نیست بسیار بیش از آن است كه قابل درك است.
وقتى وضع جهان، چنین باشد چه جاى تعجب كه انواع موجودات زنده‏اى در این عالم وجود داشته باشند كه ما نتوانیم با حواس خود آنها را درك كنیم، و وقتى مخبر صادقى مانند پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله از آن خبر دهد چرا نپذیریم؟
به هر حال از یكسو قرآن كلام ناطق صادق، خبر از وجود جن با ویژگیهائى كه در بالا ذكر شد داده است، و از سوى دیگر هیچ دلیل عقلى بر نفى آن وجود ندارد، بنابراین باید آن را پذیرفت، و از توجیهات غلط و ناروا باید بر حذر بود همانگونه كه از خرافات عوام در این قسمت باید اجتناب كرد.
این نكته نیز قابل توجه است كه جن گاهى بریك مفهوم وسیعتر اطلاق مى‏شود كه انواع موجودات ناپیدا را شامل مى‏گردد، اعم از آنها كه داراى عقل و در كند و آنها كه عقل و درك ندارند، و حتى گروهى از حیواناتى كه با چشم دیده مى‏شوند و معمولًا در لانه‏ها پنهانند، نیز در این معنى وسیع وارد است.
شاهد این سخن روایتى است كه از پیامبر صلى الله علیه و آله نقل شده است كه فرمود: «خداوند جن را پنج صنف آفریده است: صنفى مانند باد در هوا (ناپیدا هستند) و صنفى به صورت مارها، و صنفى به صورت عقربها، و صنفى حشرات زمین‏اند، و صنفى از آنها مانند انسانند كه بر آنها حساب و عقاب است».
با توجه به این روایت و مفهوم گسترده آن، بسیارى از مشكلاتى كه در روایات و داستانها در مورد جن گفته مى‏شود، حل خواهد شد.
مثلا در بعضى از روایات از امیرمؤمنان على علیه السلام مى‏خوانیم كه فرمود: لاتشرب الماء من ثلمة الاناء و لا من عروته فان الشیطان یقعد على العروة والثلمة: «از قسمت شكسته ظرف و طرف دستگیره آن آب نخورید زیرا شیطان، روى دستگیره، و قسمت شكسته مى‏نشیند».
با توجه به اینكه «شیطان» از «جن» است، و با توجه به اینكه جاى شكسته ظرف، و همچنین دسته آن محل اجتماع انواع میكربها است، بعید به نظر نمى‏رسد كه «جن و شیطان» به «مفهوم عام» اینگونه موجودات را نیز شامل شود هر چند معنى خاصى دارد یعنى به موجودى گفته میشود كه داراى فهم و شعور و مسئولیت و تكلیف است.
و روایات در این زمینه فراوان است‏

منبع:http://www.behmani.com



:: مرتبط با: مطالب دینی , مرتبط با دین و زندگی پیش , مرتبط با همکاران معارف اسلامی , مرتبط با سوم دبیرستان دین و زندگی , مرتبط با دین و زندگی دوم دبیرستان , مرتبط با دین و زندگی اول دبیرستان ,
:: برچسب‌ها: جن ,
ن : علی اصغر حسن زاده
ت : یکشنبه 27 بهمن 1392
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
برچسب ها
جشنواره وبلاگنویسی