تبلیغات
معارف شهرستان ماکو - مطالب دی 1392


درباره ما
دوستان
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
امكانات جانبی
 






ن : علی اصغر حسن زاده
ت : یکشنبه 29 دی 1392




میلاد حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع) بر شما مباركباد





:: برچسب‌ها: تبریك ,
ن : علی اصغر حسن زاده
ت : شنبه 28 دی 1392
موانع اتحاد و انسجام اسلامی 

اشاره

سال 86 با تدبیر رهبر فرزانه انقلاب به نام اتحاد ملی و انسجام اسلامی نام گرفت. اهمیت این تدبیر زمانی روشن می شود که به عمق تلاشهای استکبار جهانی و در رأس آن شیطان بزرگ آمریکا در جهت ایجاد شکاف بین صفوف مسلمین در سر تا سر جهان به طور عام و بر هم زدن انسجام ملت مقتدر ایران به طور خاص واقف باشیم. اختصاص بودجه های کلان در جهت اسلام ستیزی، حضور نظامی در خاورمیانه به‌ ویژه در عراق و افغانستان، فشار مضاعف بر کشورهای مستقل اسلامی نظیر ایران، سوریه، لبنان و فلسطین و ... طرح های پیچیده و خطرناک نظیر خاورمیانه جدید، جهانی سازی و دفاع از دموکراسی و حقوق بشر آمریکایی و اقداماتی از این دست هر مسلمان اندیشمند و دل سوز و هر آزادۀ غیوری را به اوج خوی پلید استعمار در سلطه بر جهان آگاه می سازد. امت اسلام و آموزه های حیات بخش قرآن بزرگترین مانع در جهت دستیابی استکبار به این اهداف شوم است. به شرط آنکه با اعتصام و تمسک به قرآن و مشترکات اصیل و با خرد ورزی، اندیشه محوری و عقلانیت و به دور از تعصبات نژادی ، فرقه ای، حول محور اسلام و قرآن اتحاد و انسجام خویش را روز افزون نمایند و متأثر از تبلیغات امپراطوری رسانه ای ناتوی فرهنگی استکبار نگردند.
بررسی عوامل اتحاد و آثار آن، موانع انسجام و علل آن، راهکارهای حفظ اتحاد و رفع موانع آن از جمله مباحث در خور توجهی است که در این سال اهمیت بیشتری پیدا می کند . بر این اساس مقاله حاضر به بررسی گوشه ای از موانع اتحاد از منظر قرآن کریم و روایات معصومین (ع) می پردازد.




:: مرتبط با: مطالب دینی ,
:: برچسب‌ها: موانع انسجام اسلامی ,
ن : علی اصغر حسن زاده
ت : جمعه 27 دی 1392
 
تقوای فردی و جمعی
 
تقوا یعنی امتثال اوامر خدای سبحان، اجتناب از محرمات الهی، شكر در برابر نعمتهای خداوند و صبر در هنگام گرفتاری؛ به عبارتی تقوا اینست كه خداى تبارک اطاعت شود و معصیت نشود و بنده در همه­ ی احوال در برابر او خاضع گردد. قرآن کریم خطاب به مؤمنان می­فرماید:
«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِه...»1
«اى كسانى كه ایمان آورده‏ اید! آن­گونه كه حق تقوا و پرهیزكارى است، از خدا بپرهیزید...»
 
اینکه قرآن تقوا را با واژه­ ی "حق تقوا" مقید نموده، به این معناست که عبودیت بندگان خدا مخلوط با منیت و غفلت نباشد؛ بلکه عبودیت خالص و به دور از پرستش هوای نفس باشد؛ یعنی اطاعت بدون معصیت و شكر بدون كفران. این حالت، همان درجه­ ی عالى از اسلام حقیقى است که تا لحظه­ ی مرگ باید حفظ شود.
در آیه­ ی دیگر که می­فرماید:
«فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ... 2
«پس تا می‏توانید تقواى الهى پیشه كنید...»
 
این حالت از پرهیزکاری میتواند همه­ ی مراتب تقوا را شامل بشود و تفاوتش با آیه ­ی قبل این است که نخست خداى تعالى همه­ ی مردم را به حق تقوا دعوت نموده، سپس دستور داده كه در این مسیر قرار بگیرند و براى رسیدن به این مقصد هر كس به اندازه ­ی توانایى خود تلاش كند.
پس آیه­ ی اول دعوت به اصل مقصد دارد و آیه­ ی دوم كیفیت پیمودن راه این مقصد را بیان مى‏كند.
اما در آیه­ ی بعد خطاب به جماعت می­فرماید:
«وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لاتَفَرَّقُوا 3
«و همگى به ریسمان خدا [قرآن و اسلام، و هرگونه وسیله­ ی وحدت‏]، چنگ زنید، و پراكنده نشوید.»
 
اعتصام و تمسک به حبل­الله، تمسک به خدا و رسول اوست و اعتصام به این دو همان تمسک به كتاب خداست. پس حبل­اللَّه همان قرآن و رسول خداست.
اما غرض این آیه غیر از آن غرضى است كه در آیه ­ی قبل (اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ) بیان شد. آیه­ی قبل متعرض حكم تك تك افراد بود به صورت فردی كه مراقب باشند حق تقوا را به دست آوردند؛ ولى این آیه متعرض حكم جماعت به صورت جمعی است.
چون دو واژه­ ی "جمیعا" و "لاتفرقوا" دلالت دارد بر اینکه مسلمانان در جمیع امور دینى اتفاق كلمه داشته باشند و بینشان اختلاف و جدایی نباشد؛ بلکه‏ به صورت دسته‏ جمعى براى زمینه‏ سازى و آماده كردن مسلمین براى وحدت كلمه با یارى و پشتیبانى همدیگر به حبل إلهى تمسّك جویند.
پس این دو آیه همان­طوركه فرد را بر تمسك به كتاب و سنت سفارش می‏كند، به مجتمع اسلامى نیز دستور می‏دهد كه به كتاب و سنت تمسک جویند.
اما اینکه در روایات "حبل­الله" به امیرالمؤمنین و ائمه­ ی طاهرین: تفسیر شده، زیرا این بزرگواران اولا مصداق تام حبل­الله هستند؛ ثانیاً ولایت روح ایمان است و بدون ولایت اسلام جسد بی‏روح است.4


1. آل­عمران/102.
2. تغابن/16.
3. آل­عمران/103.
4. طباطبایى(علامه)، سیدمحمدحسین؛ المیزان فى تفسیرالقرآن، قم‏، جامعه‏ ى مدرسین حوزه علمیه قم، ‏1417ق،‏ چاپ پنجم، ج3، ص367 – 369، طیب، سید عبدالحسین؛‏ اطیب­البیان فی تفسیرالقرآن‏، تهران‏، اسلام‏، 1378ش‏، چاپ دوم، ج3، ص303، مصطفوى، حسن‏؛ تفسیر روشن، تهران‏، مركز نشر كتاب‏، 1380ش‏، چاپ اول، ج4، ص363 و قمى مشهدى، محمدبن محمدرضا؛ تفسیر كنزالدقائق و بحرالغرائب‏، تهران، وزارت ارشاد اسلامى، 1368ش، چاپ اول، ج3، ص185.
{پژوهشكده باقرالعلوم(ع)}



:: مرتبط با: مطالب دینی ,
:: برچسب‌ها: هفته وحدت ,
ن : علی اصغر حسن زاده
ت : چهارشنبه 25 دی 1392


علت نامگذاری هفته وحدت

فاصله میان ۱۲ ربیع الأول که سالکَرد ولادت بیامبر اکرم (ص) بنا بر روایات أهل سنت تا ۱۷ ربیع الأول که تاریخ ولادت رسول الله محمد صلى الله علیه و آله بنا بر روایات موجود در شیعه است ، از سوی امام خمینی ره ، به عنوان هفته وحدت نامکَذاری شده است . ارکَانی رسمی هم با نام ( مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی ) رسما الان در حال فعالیت هست ( ابتدا زیر نظر سازمان فرهنکَـ و ارتباطات بود اما اکنون جند سالی است که به شکل مستقل کار می کند و از این سازمان جداشده است ، و هر ساله کنفرانسهایی برگزار می کند ، که کنفرانس بین المللی وحدت در هفته وحدت هر ساله در تهران برکَذار می شود و علمای بزرکَـ را از کشورهای مختلف دور هم جمع می کند . و همواره از شخص مقام معظم رهبری تا همه مسئولین این مملکت تأکید دارند که وحدت میان مسلمانان باید ایجاد شود و عوامل تفرقه خشکانده شود.
به امیدروزی که به این آرزوی دیرینه قرآن،اسلام،پیامبر،امام،رهبروهمه مسلمین جامه عمل پوشانده شود
پس به پیش بسوی وحدت واتحاد اسلامی دربرابرکفروشرک ونفاق واستکبارواستثمار

تاریخ هفته وحدت

دوازده تا بیست ودو ربیع الاول هفته وحدت امت اسلامی

دلیل نام گذاری هفته وحدت چیست

۱-به دلیل این که دین اسلام دین کامل و تحریف نشده یکتاپرستی است.

۲-برای حفظ وحدت میان اهل سنت وشیعه که در زادروز رسول ا… اتفاق نظرندارند.

۳-برای این که قرآن کتابی است آسمانی و جامع که برای راهنمایی همه بشریت نازل شده.
۴-به دلیل پیروزی انقلاب اسلامی که مدیون وحدت امت اسلامی است





:: مرتبط با: مطالب دینی ,
:: برچسب‌ها: هفته وحدت ,
ن : علی اصغر حسن زاده
ت : سه شنبه 24 دی 1392

شاید جالب باشد كه بدانیم ایده‌ی نام‌گذاری هفته‌ای به‌نام «وحدت»، مربوط به دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیست. این نام‌گذاری پیش از انقلاب نیز در سیستان و بلوچستان اجرا شده است؛ زمانی‌كه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ایرانشهر روزگار تبعید خود را سپری می‌كردند. روایت این نام‌گذاری را از سخنان رهبر انقلاب اسلامی بخوانیم:





:: مرتبط با: مطالب دینی ,
:: برچسب‌ها: هفته وحدت ,
ن : علی اصغر حسن زاده
ت : سه شنبه 24 دی 1392

معجزات زمان تولد حضرت محمد صلی الله علیه و آله
معجزات زمان تولد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بیشتر و عجیب‌تر از اتفاقات رخ داده در زمان دیگر انبیا علیهم السلام است تا اینکه مردم را با این معجزات و امور خارق‌العاده آماده پذیرش امانت مهم الهی کنند.
هم زمان با تولد و کودکى هر پیامبری، معجزات و امور خارق‌العاده‌ای در جهان اتفاق می‌افتد که هدف از آن، آماده ساختن مردم براى پذیرش ادعاى بعدى آن پیامبر است.
به عنوان مثال زمانی که حضرت موسى علیه السلام متولد شد خداوند متعال به مادرش وحی کرد که او را روى تخته‏اى بگذارد و به آب اندازد و او چنین کرد و خداوند، موسى علیه السلام را در حمایت فرعون که هزاران کودک را از ترس متولد شدن موسى علیه السلام کشته بود پرورش داد و این یک امر خارق العاده محسوب می شود.
یعنی کسی که دستور داده بود همه فرزندان متولد شده پسر را بکشند به راحتی پرورش این پسر از آب گرفته شده را به عهده گرفت و در دامان خود، دشمن خود را پرورش داد.
یا مثلا حضرت عیسى علیه السلام بدون پدر متولد شد و در حالى که هنوز در گهواره بود با زبان فصیحى سخن گفت و از آینده خبر داد و این مساله معجزه ایشان در زمان نوزادی بود.
به این امور یعنی به معجزاتی که قبل و هنگام تولد هر پیغمبری اتفاق می‌افتد (اِرهاص) می گویند.
توضیح بیشتر اینکه (ارهاص) در لغت به معناى آماده ساختن و محکم کردن است، و در اصطلاح، وقوع کارهاى خارق العاده‏اى است که قبل از تولد، هنگام تولد و پیش از ادعاى نبوت از سوى پیامبر، انجام مى‏گیرد.
چون پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله بزرگترین پیامبر خداوند است که بر بشریت نازل شده و شریعت آن حضرت، کاملترین شریعت الهی است، و از طرفی دیگر این شریعت کامل خداوندی تا قیامت زنده و پویا خواهد ماند و آخرین و کاملترین عقاید، اخلاق و احکام را به همراه دارد لذا معجزات و ارهاصات زمان تولد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بیشتر و عجیب تر از ارهاصات دیگر انبیا بوده تا اینکه مردم را با این معجزات و امور خارق العاده آماده پذیرش امانت مهم الهی کنند.
با این توضیح روشن شد که هدف مهم (اِرهاص) آماده کردن مردم برای پذیرش نبوت پیامبری است که قرار است متولد شود.
مهمترین ارهاصاتی که قبل از تولد و همچنین هنگام تولد پیامبر عظیم الشان اسلام صلی الله علیه و آله اتفاق افتاد – مطابق چند روایت نقل شده از حضرت امیر المومنین علی علیه السلام و امام صادق علیه السلام چنین است:





:: مرتبط با: مطالب دینی ,
:: برچسب‌ها: معجزات زمان تولد حضرت محمد (ص) ,
ن : علی اصغر حسن زاده
ت : سه شنبه 24 دی 1392
زندگینامه  حضرت محمد (ص)نام: محمد بن عبد الله در تورات و برخى كتب آسمانى «احمد» نامیده شده است. آمنه، دختر وهب، مادر حضرت محمد (ص) پیش از نامگذارىِ فرزندش توسط عبدالمطلب به محمّد، وى را «احمد» نامیده بود.كنیه: ابوالقاسم و ابوابراهیم.القاب: رسول اللّه، نبى اللّه، مصطفى، محمود، امین، امّى، خاتم، مزّمل، مدّثر، نذیر، بشیر، مبین، كریم، نور، رحمت، نعمت، شاهد، مبشّر، منذر، مذكّر، یس، طه‏ و... .منصب: آخرین پیامبر الهى، بنیان‏گذار حكومت اسلامى و نخستین معصوم در دین مبین اسلام.




:: مرتبط با: مطالب دینی ,
:: برچسب‌ها: زندگینامه پیامبر اسلام(ص) ,
ن : علی اصغر حسن زاده
ت : سه شنبه 24 دی 1392

چکیده
رویکردهای نوین به عرفان و معنویت که در شکل ها و قالب های مختلف ظهور و بروز یافته‌اند ، در کنار رو به رو بودن با برخی اشکالات و کاستی های مبنایی و بنایی ، از آن دسته از پدیده‌ها به شمار می روند که در صورت هدایت صحیح می توانند مبارک تلقی گردند . این دست از رویکردها متناسب با نیاز ها و مقتضیات پشت سر گذاشتن دوره مدرنیته و ظهور دوره پست مدرنیسم شکل یافته و مهمترین پیام آن اعلام نیاز روز افزون بشریت به معنویت و شکستن حصار مجدود طبیعت و تن است .
نگارنده در این مقاله نخست مفهوم و شاخصه‌های عرفان‌های نوظهور که از آن به عرفان‌های «فرآیینی» یاد می‌کنیم ، مورد بررسی قرار داده است.  این شاخصه‌ها عبارتند از: ۱٫ .پذیرش روح به عنوان هویت اصلی انسانی؛ ۲٫ فقدان نظام جامع فکری و عملی؛ ۳٫ تاکید بر دو اصل پلورالیزم و سکولاریزم؛ ۴٫ برخورداری از برنامه‌های کاربردی روح افزا؛ ۵٫ بهره جستن از آموزه‌های مثبت یا منفی اخلاقی . بازکاوی این عناصر برای شناخت هر چه عمیق‌تر این دست از رویکردهای عرفانی و معنوی اجتناب ناپذیر است.
آنگاه در بررسی زمینه‌ها و علل رویکرد به عرفان‌های نوظهور چهار عامل انسانی مورد توجه قرار گرفته‌اند که عبارتند از: ۱٫ فطری بودن گرایش به عرفان و معنویت ؛ ۲٫ شکست تفکرات الحادی ؛ ۳٫ سیری و خستگی حاصل از نظام سرمایه‌داری ؛ ۴٫ عدم معرفی عرفان ناب و جامع.
نگارنده در بررسی این عوامل بر روی عامل چهارم تاکید داشته و معتقد است عرفان اسلامی از دو جهت : ۱٫ عدم شفافیت موضع دانشوران مسلمان در تعامل با عرفان ؛ ۲٫ پیچیدگی، دشواری و ابهام در مبانی عرفان نظری و گام‌های عرفانی علمی، با کاستی‌های جدّی روبرو است و تا رفع این کاستی‌ها نمی‌توان از جهانیان و جوانان خواست تا عرفان‌های کاذب و منحرف را کنار گذاشته و عرفان ناب و جامع را جایگزین آن سازند.
کلید واژه‌ها : عرفان، عرفان‌های نوظهور، عرفان فراآیینی، پلورالیزم، سکولاریزم، فطرت، عرفان نظری، عرفان عملی.





:: مرتبط با: مطالب دینی ,
:: برچسب‌ها: عرفانهای نوظهور ,
ن : علی اصغر حسن زاده
ت : دوشنبه 23 دی 1392
ن : علی اصغر حسن زاده
ت : شنبه 21 دی 1392
 

 


 
موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
برچسب ها
جشنواره وبلاگنویسی